Siapa Tuan Tanah

Hujung Timur, Malaysia
Manusia yang biasa-biasa saja. Aku bukan pen-seni. Aku cuma seorang penulis cikai. Cedok-lah yang mana putih. Minta tinggal-kan yang mana hitam.

Sunday, May 6, 2012

#1

^^
pertama-tama ..
assalam..
ni untuk semua..
yg sudi selak bahasa aku satu persatu..
cerita yg berkisar aku..
cerita cuma dari aku....
bukan yang "entah pape"..
hanya dari aku yang pelupa..
yg sering dusta..
yg dulu, kini, masih cela...
tp tak untuk selamanya!..,,

....

aku suruh burung nyanyi kan aku, kalau aku pilu,,
aku seru angin belaikan aku, kala aku lara,
aku mengongoi pada yang HAQ luah pada-Nya,
membela diri ; "tak, itu bukan aku !!",

....

benar kata si "raja bahasa",
org kn tgk pada zahir nya sahja,
manakan nampak yg di dalam,

....

Maha HAQ itu tahu sehalus-halus garisan,
tapi,
yg tidak HAQ..
pakar membesar-besar kan garisan!,
arif meletak arah,
arif mengunjukkan label,
"ah, ni garisan yg tak sepatot nya wujud",
"kafir kau !",
"kelak kn dilaknat, aku cakap sbb nampak, aku tegur!",

SUBHANALLAH..

....

lidah tergigit,,
berdarah...
kulit terkelar,
calar..
hati dimamah??
runtun...

....

ku mengongoi lagi pada yg HAQ,
bertanya kn kenapa ku tak diteran bondaku sealim daging,

kenapa tak dijadikan makhluk ni,
si penghayun dakwah,
pendeta bahasa dunia akhirat..

senang,
takkan lg cuping ni panas,
di cemuh,
muka ni merah,
di baling maki,
tangan ni pasung,
dikafir insan,

....

kerana apa??
kerna yg melihat,
hanya tahu melabel,
kerna yg melihat,
hanya tahu menghayun pen dunia,

"yang ini garis nya bengkok, ah, api hitam pekat lah tempatnya nanti",
"yang ini balutan-nya teruk, mana kan hidup",

SUBHANALLAH..

....

apa mereka lupa,
dikafir tuhan??
apa mereka lupa,
hukum bukan di tangan mereka?
apa mereka lupa,
KAU penghayun pen akhirat!
apa mereka lupa,
KAU pemilik hukum berzaman!

....

ku mengongoi lagi pada yg HAQ,
ku tadah..
mohon ku tidak sekelompok dengan yg itu,
ku tadah,
mohon hati ku tegar dihukum dunia,
ku tadah,
mohon akalku waras hingga ke hujung,
ku tadah,
mohon pundak ku sasa dibaling nista,
ku tadah,
mohon rasa ku adil buat semua..

kerna ku gusar,,
hanya pada satu,
kerna ku taat,
hanya pada satu,
kerna ku tahu,
yg satu itu Maha satu,

kerana satu-satunya itu,
si Tuan alam selepas hancur alam satu ini..

SUBHANALLAH....

No comments:

Post a Comment