Siapa Tuan Tanah

Hujung Timur, Malaysia
Manusia yang biasa-biasa saja. Aku bukan pen-seni. Aku cuma seorang penulis cikai. Cedok-lah yang mana putih. Minta tinggal-kan yang mana hitam.

Saturday, March 31, 2012

kerana sifatnya bukan yang hakiki

^^
sudahlah bersedih..
berhentilah merintih..
inilah kehidupan..
itulah manusia..
mane yang tidak pernah berubah..
tipu..bohong...dusta..
kenapa??
kerana sudah sifatnya bukan yang hakiki..
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


tapi mereka telah berjanji kepadaku!!!
aku pegang kata-kata mereka sehingga ke hari ini..zaman ini!

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

insan..
sudah ku katakan tadi..
bukan sifat nya manusia itu abadi..
bukan aturannya berpegang pada janji..
kerna apa?
kerna mereka goyah,,tewas..dengan hanyutan perasaan..
kerana sifatnya bukan yang hakiki..

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

aku luka..
aku punah...
satu persatu bahasanya...
berlegar di ruang telinga..
baris demi baris ayatnya..
melafazkan janji semalam..
aku tidak lupa!
bagaimana kenangan semalam yang dah terlakar..?
bagaimana gelak tawa kelmarin yang telah terakam??
adakah mereka sudah lupa..?
tapi tidak aku!
aku tidak lupa!

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

**ketawa sinis.
sudah ku katakan padamu wahai insan..
berhentilah berduka..
lapangkan sasa mu..
regangkan pundak mu..
lebarkan zahiriah mu...
bukan semua itu cela! tidak ku maksudkan sebegitu..
tapi wahai insan..
kebanyakan nya adalah begitu..
tidak lari juga kau!
jangan menunding jari wahai insan..
telah ku katakan padamu..
malah kubisikkan lagi..
manusia itu, sifatnya bukan hakiki..
baik jasadnya..
baik rohnya..
mahupun amal ibadahnya..
tidak hakiki!

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

**terjelopok ke dasar..sayu ..rintihan demi rintihan..
si jernih berlarian turun..

cepatnya manusia itu lupa..
cepatnya mereka itu tidak mengingati..
pantasnya aku tidak memanjatkan si harapan segunung tinggi..
kalau dulu,, emak membisikkan kepadaku..
"nak,baeklah berpada-pada..jahat-mu jangan lh sekali-kali"
aku sering mengambil enteng tatkala barisan demi barisan patah kata nya menyapa halwa ku..
nah..
rasakan sendiri penangan nya..
lupa..alpa..??
ya itulah pengenalan kami, sang manusia..

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

**ketawa herdik..
sudah ku unjuk kn padamu..
berhentilah ber-lara..
segenap duka yang hadir,,
ada gula nya...
jangan ditanya, kenapa mereka lupa?
jangan dipersoal, kenapa mereka tidak mengingati?
kerana jawaban nya hanya satu, dan cuma satu..
kerana sifatnya bukan yang hakiki~

No comments:

Post a Comment